Accentures undersökning belyser för 17:e året i rad hur kunder planerar att konsumera inför julen.
Samtidigt som detaljhandeln gör sig redo för julen driver en envis inflation, höga räntor och osäkra inkomster konsumenter till att minska sina utgifter.
Konsumenterna tvingas bli mer kreativa avseende hur, när och vad de väljer att spendera sina pengar på, visar en ny undersökning från Accenture.
Endast drygt 500 personer har dock svarat i undersökningen som fokuserar på jul och ekonomi.
74 procent av de svarande är inne på att minska mängden presenter de ger till sina närmaste i år.
69 procent av de svarande tänker skippa presenter helt till övriga vuxna.
”Den ekonomiska situationen tar fram en ny sida hos konsumenterna – den kreativa pragmatikern – som hittar innovativa sätt för att få sina pengar räcka längre trots det ekonomiskt ansträngda läget”, säger Erik Svensson, ansvarig för detaljhandel på Accenture.
”Anställda inom detaljhandeln måste vara öppna för att se bortom beprövade strategier och istället fokusera på en mer nyanserad, data-driven kundservice med förståelse för varje kund, och sedan använda de insikterna för att skapa förtroende och förbättra kundupplevelsen”.