Matprisinflationen gör att fler konsumenter väljer bort hållbarhetsmärkt mat. Förra året presenterade dagligvarukoncernen Axfood ett förslag om sänkt eller slopad matmoms för att driva produktionen och konsumtionen i en mer hållbar riktning.
En undersökning visar nu att svenska konsumenter är mycket positiva till förslaget och skulle handla mer hållbart om det genomfördes.
– Vi vill se en förändring av matsystemet där det lönar sig att både producera och konsumera mer hållbart. Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkta varor är det effektivaste sättet för att få till en snabb och märkbar förändring, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Enligt Axfoods undersökning uppger mer än tre fjärdedelar av konsumenterna (76 procent) att det är ett bra eller väldigt bra förslag att sänka eller slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat.
Ännu fler (92 procent) uppger att de skulle öka sin konsumtion av hållbara varor om momsen sänktes eller avskaffades.
Läs mer om undersökningen i Butikstrender 4/2023