Minus över helåret för tidskrifter men ökning i december. Då ökade försäljningen av lösnummer med 2,1 procent, rapporterar Tidsam som hoppas på ett trendbrott.
Ett tufft år som ändå slutade positivt. Det handlar om tidskrifterna som lever på en hårt utsatt marknad i Sverige.
Trots det ökade lösnummerförsäljningen av tidskrifter med 2,1 procent december 2019 jämfört med julmånaden 2018 och man avslutade därmed året starkt.
– Vi är otroligt glada över siffrorna. Den fysiska tidningen står inför stora utmaningar och redovisar generellt minskande intäkter, men vi slutade 2019 med en ökning och det känns väldigt bra, säger Daniel Andersson som är vd för Tidsam.
Idag är det en tuff konkurrens om konsumenternas egen tid, konstaterar företaget och hänvisar till att vi lägger cirka 3-4 timmar per dag på våra mobiler och då finns det inte så mycket tid över att läsa.
Samtidigt visar forskning att för mycket skärmtid får stora konsekvenser för våra liv, påpekar Tidsam, och det finns även studier som tydligt visar att vi tar in information bättre när vi läser på papper än exempelvis på en läsplatta.
De här trenderna borde gynna läsandet av tidskrifter och magasin, menar Tidsams vd.
– Så även om försäljningen backade på helåret tror Tidsam att trendbrottet för det fjärde kvartalet 2019 kan indikera att branschen går mot en ljusare framtid, säger Daniel Andersson.