För första gången på tolv år minskar försäljningen av ekologiska livsmedel och frågan är nu om det är ett trendbrott eller en tillfällig svacka.
Det är Ekowebs marknadsrapport som konstaterar att medan coronapandemin lyft försäljningen av ekologiska livsmedel på global nivå så har försäljningen minskat i Sverige.
För första gången på de tolv som Ekoweb gjort mätningen sjunker försäljningen i Sverige, i det här fallet med två procent.
Då hör det naturligtvis till saken att försäljningen av ekologiskt ökat rejält under ett antal år i Sverige.
Det som hänt nu är att närodlat blivit ett viktigare begrepp än ekologiskt för allt fler svenskar, enligt samstämmiga undersökningar.
I konkreta siffror handlar det om att marknadsandelen ekologiskt minskat med 0,3 procentenheter från 9 procent 2019 till 8,7 procent 2020.
– Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar nu för första gången på 12 år. Nu tappar samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden ekoandelar totalt sett, summerar Ekowebs chefsanalytiker Olle Ryegård.
Läs mer om ekotrenden i nästa magasin, Butikstrender 2/2021