Lågkonjunkturen har varit tuff och slagit hårt inte minst mot e-handeln under 2023.
Liksom de fysiska butikerna har e-handlarna pressat hårt under året.
Samtidigt har andra e-handlare fortsatt visa en stark försäljning och skapat vinster.
Därmed är förutsättningarna inför årets Black Friday minst sagt ovissa.
Ehandel.se har frågat några inblandade om vad de tror om årets utfall och försäljning.
– Jag tror den blir i nivå med förra året. Det som talar för en bra Black Friday är att det finns mycket produkter på marknaden så förhoppningsvis kan det bli bra erbjudanden, säger Erik Wickman hos teknikhandlaren Inet.
– Jag tror också att det kan bli lite viktigare, speciellt för dyrare hemelektronik, då man väntar på en bra deal nu när det är lite tuffare tider.
Karin Tränk hos Dustin håller med.
– Vi tror att intresset kommer att bli högt och i linje med tidigare år, med fortsatt starka erbjudanden. Med tanke på rådande läge tror vi att Black Friday kommer att bli extra intressant för konsumenter och småföretagare den här gången. Det är ett bra tillfälle att handla det man behöver, så kunderna kommer sannolikt att uppskatta kampanjperioden, säger hon till Ehandel.se.
Mikael Meijer, e-handelschef på Apoteket, är än mer optimistisk om Black Friday-försäljningen.
– Den kommer att slå rekord inom vissa segment, bland annat i apoteksbranschen, säger Mikael Meijer.
– Bra erbjudanden och prisvärdhet kommer alltid vara aktuellt och i år mer så än någonsin och Black Week är inget undantag.