Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror istället på att servicehandeln ska växa och ta för sig på marknaden.
Det är en analys från danska Retail Institute Scandinavia som fått den danska servicehandeln att ana mörka moln vid horisonten.
Enligt konsulten kommer var fjärde dansk conveniencebutik att försvinna inom tio år.
– Vi upplever början på en strukturutveckling där kiosker och servicehandlare hamnar i allt starkare press från dagligvarubutikerna. I synnerhet de fristående handlarna kommer att drabbas och vi tror att den utvecklingen påbörjas redan under nästa är, säger Henning Bahr, vd i Danska Retail Institute Scandinavia A/S till Convience stores news.
– Starka convenience-koncept som 7-Eleven med moderna måltidslösningar, Cirlce K och OKQ8 kommer att utvecklas bra med flera innovativa inslag i verksamheten. Vi ser i Danmark starka satsningar på food-to-go och färdiga måltidslösningar och det är sannolikt framtiden.
Skulle motsvarande prognos överföras till Sverige skulle den innebära att drygt 1 000 svenska butiker försvann.
Den utvecklingen tror inte Bengt Hedlund, vd för Convenience stores Sweden, alls på.
– Vår bransch växer även om det finns aktörer som har svårt att klara sig. Det handlar nästan uteslutande om dem som driver sin verksamhet på egen hand och utan kedjeanknytning, säger han.
I stort är dock Hedlund positiv till branschens framtid och utveckling.
– Framförallt av tre skäl. Vår bransch går hand i hand med hur vi lever idag, vi anser oss ha mindre tid och lever mer och mer ”convenient”. Branschen och de varor man säljer utsätts sällan av någon konkurrens från internet. Det tredje är att allt fler i befolkningen dagligen besöker en conveniencebutik. Idag är siffran 25 procent och jag är inte främmande för att vi kan nå 50 procent vilket är den nivå som gäller i USA, spekulerar Bengt Hedlund.