Sportjätten XXL visar kraftigt försämrade siffror när man redovisar andra kvartalet 2022.
Det gäller såväl vinst som omsättning.
I Sverige sjönk försäljningen drygt 11 procent och totalt tappade kedjan 200 miljoner mätt i norska kronor i omsättning under kvartalet.
– Som många andra retailbolag upplever vi en utmanande marknad just nu. Våra kunder är mer osäkra inför framtiden och mer försiktiga med att spendera pengar, säger vd Pål Wibe i en kommentar till rapporten.
Samtidigt med att omsättningen sjönk halverades vinsten – från 392 till 191 miljoner norska kr.
Nu ska bolaget ta till kraftfulla åtgärder för att vända trenden.
– Vi minskar inköpen och anpassar bemanningen i butikerna. Vi ska vända på varje sten för att spara pengar, säger Pål Wibe.
I Sverige sjönk omsättningen 7,3 procent och den jämförbara försäljningen med 11,4 procent. Vinsten sjönk från 105 till 45 miljoner svenska kronor.
– Först och främst är vi inte nöjda med det här resultatet. Samtidigt är de bakomliggande orsakerna ganska tydliga vilket gör att vi kunnat sätta in åtgärder som verkar direkt, säger Anders Lindblom som är vd för XXL i Sverige.