Efter ett drygt år har kundströmmarna till Amazons svenska webbplats blivit mindre än väntat. Så här långt har två av tio svenskar handlat hos Amazon.
För ett drygt år sedan startade Amazon sin svenska webbplats.
Nu visar en rapport från Ekonomihögskolan, gjord tillsammans med undersökningsföretaget Norstat, att endast två av tio svenskar hittills handlat hos Amazon.
En lägre siffra än vad experter väntat sig – men samtidigt en fördubbling sedan förra årsskiftet.
Samtidigt, vilket i sig är värre ur Amazons synpunkt, är det få av de som svarat som säger att de kan tänka sig att rekommendera sajten till andra eller kan tänka sig att handla där igen.
– Amazon är speciellt starka bland den yngre befolkningen. Men sammantaget är det fortfarande svårt att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut för Amazon.se både vad gäller marknadsandelar och när deras tillväxt kommer att landa i nivå med konkurrenterna, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsekonomi, i ett pressmeddelande.