Återhämtning efter sommaren, nya hårda restriktioner framemot vintern – och andra coronavågen slår mot hushållens konsumtion, påpekar HUI.
Den snabba återhämtning som sågs under sommarmånaderna avtog under senhösten, och den andra coronavågen gör att året avslutas i moll, konstaterar Handelns utredningsinstitut HUI som med några veckor kvar av året tror att snabb smittspridning och hårdare restriktioner slår direkt mot hushållens konsumtion som förväntas falla med drygt 5 procent under 2020.
Institutets prognos vad gäller BNP justeras ändå bara marginellt och förklaringen där är att investeringar och export utvecklats lite bättre än väntat.
– Kasten mellan hopp och förtvivlan är tvära i år. Å ena sidan har konsumtionen fallit brant igen i och med den andra coronavågens framfart, å andra sidan har hoppet inför kommande år stärkts till följd av positiva vaccinnyheter, sammanfattar HUI-analytikern Ola Nevander.
Många detaljhandlare hade satt sitt hopp till julhandeln, men den avrådan som gäller från att vistas i butiksmiljöer och köpcentrum har lett till kraftigt minskade kundflöden.
Dagligvaruhandeln och hemrelaterade köp såsom hemelektronik stretar dock emot medan kläd- och skohandeln, med många butiker i centrala lägen, har haft det tufft ända sedan pandemin slog till i mars.
– Klyvningen av detaljhandelslandskapet är alltjämt mycket stor och kommer nog att finnas med långt in på det nya året. Framförallt har mycket av konsumtionen flyttats till onlinekanalen, så det digitala erbjudandet har blivit än viktigare, avslutar Ola Nevander.
För 2021 tror nu HUI på en BNP-tillväxt på 1,8 procent, att hushållens konsumtion ökar med 3,0 procent av att handeln kan räkna med en tillväxt på 2,5 procent under 2021 och 2,0 procent 2022.