Förra året medverkade Renjer snacks, Lund-baserat, i tyska motsvarigheten till Draknästet på tv.
Det visade sig vara ett lyckat drag. Sedan dess har försäljningen närmast exploderat i de tysktalande delarna av Europa.
Renjer snacks startades för tre år sedan av tre tidigare studenter i Lund och fokuserade på torkade viltköttssnacks från ren, älg och hjort.
Man fick hjälp av LU innovation och Almi men det stora genombrottet kom i tyska motsvarigheten till Draknästet, där entreprenörer får presentera sig på samma sätt som i det svenska programmet.
– Tack vare tv-pitchen fick vårt varumärke en mycket snabb framgång, vi upplevde en väldigt kraftig efterfrågan i framför allt Tyskland, säger Alex Kirchmaier, medgrundare och vd för Renjer snacks, till sydsvenskan.se.
Det syns i siffrorna; mellan 2018 och 2019 steg Lundabolagets omsättning med cirka 350 procent, från 2,5 miljoner till 11,2 miljoner kronor. Bolaget visade även en vinst på 634 000 kronor.
– Förra året sålde vi totalt cirka 500 000 enheter. Fyra femtedelar av försäljningen kom från Tyskland, Österrike och Schweiz. Det är en bra ökning från 2018 då vi totalt sålde runt 80 000 produktenheter, säger Alex Kirchmaier.