Undersökningen, som inkluderade 1 049 personer i åldrarna 18-35 år, visar att 27 procent av unga svenskar känner stress inför sin sommarsemester. Detta stresspåslag är särskilt utbrett bland den yngre åldersgruppen 18-25 år, där hela 35 procent upplever stress inför ledigheten. Trots att 56 procent av de unga planerar att resa under sommaren, är det hela 54 procent som inte aktivt sparar till sin semester. För många unga är ekonomin en avgörande faktor. En tredjedel av de tillfrågade planerar inte att resa i sommar, med 29 procent som anger ekonomiska skäl och 35 procent som föredrar att stanna hemma. Emma Töpel Hansson, chef för marknadskommunikation egna märkesvaror på Dagab, Axfood, kommenterar:
-Undersökningen vi genomförde bekräftar lite det som vi befarade, att unga svenskar känner stress inför sommaren. Det tror jag att många av oss kan känna igen. Många sparar på semesterkassan genom att dra ner på matkostnader vilket kan vara ett bra sätt för att ha råd med annat, säger Emma Töpel Hansson.
Undersökningen visar också att det finns flera sätt för svenskarna att spara pengar inför semestern. De vanligaste metoderna inkluderar att shoppa mindre (27 %), dra ner på restaurang- och cafébesök (20 %) och minska matkostnader (14 %). Intressant nog visar det sig att kvinnor är mer benägna att spara aktivt inför sin semester (52 %) jämfört med män (41 %).
Här är några av de bästa budgettipsen för sommarsemestern enligt svenska folket:
- Semestra i ditt närområde eller en annan stad i Sverige
- Laga billig mat
- Hitta prisvärda aktiviteter
- Tälta, vandra och upptäck naturen
- Byt boende med vänner och bekanta
Eldorado, som ligger bakom undersökningen, planerar att erbjuda tips och råd på sina sociala medier för att hjälpa konsumenterna att planera en mer kostnadseffektiv semester. Emma Töpel Hansson avslutar:
-Vi erbjuder ett brett sortiment av goda produkter till ett lågt pris. På våra sociala medier kommer vi även att ge tips på hur man kan semestra lite billigare i sommar. En schysst lågprissommar helt enkelt.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel mellan 21 mars och 2 april 2024. Totalt intervjuades 1 049 personer i åldern 18-35 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval, och det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.