Uppmuntrar till potatis i dryckesform

Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

DUG, den svenska potatisdrycken och hållbara uppstickaren, genomgår nu en nylansering med både nytt recept och en uppdaterad design. Med ett ökat fokus på potatisen som råvara och dess hållbarhetsfördelar, strävar företaget efter att inspirera fler att utforska potatisen även i form av dryck.

Potatisen är en mångsidig råvara som passar utmärkt både i dryck och matlagning, och den har visat sig vara mer hållbar än andra växtbaserade alternativ. DUG utmanar inte bara traditionella mejeriprodukter utan även andra växtbaserade drycker på marknaden. Med en ny lansering i Sverige, som inkluderar ett uppdaterat recept och en helt ny design som sätter potatisen och dess hållbarhetsfördelar i fokus, strävar företaget efter att göra ett större avtryck på marknaden.

Professor Eva Tornberg vid Lunds universitet ligger bakom uppfinningen av DUG, som är den enda patenterade potatisbaserade drycken på marknaden. Under året planerar DUG också att lanseras på flera europeiska marknader.

Helene Nielsen, vd på Veg of Lund | Foto Pressbild

Enligt Helene Nielsen, vd på Veg of Lund, som äger varumärket DUG, är potatisen en genialisk råvara med en mängd fördelar. Förutom att den ger en god och mångsidig dryck, har den också ett lågt klimatavtryck och är full av näringsämnen. Nielsen uppmanar till en ”potatisrevolution” där fler vågar testa potatis i dryckeshyllan.

Potatisen har flera hållbarhetsfördelar jämfört med andra alternativ såsom havre, sojabönor, mandel och mejeriprodukter. Den kräver mindre vatten och mark för odling och har en lägre klimatpåverkan.

De nya DUG-förpackningarna har en informativ design som lyfter fram dryckens användningsområden samt dess miljövänliga egenskaper jämfört med konkurrenterna inom ”not-milk”-kategorin. Produkterna finns tillgängliga i varianterna DUG Original, DUG Barista och DUG Unsweetened, och de nya förpackningarna finns i handeln från april månad.

Om DUG
DUG är ett svenskt varumärke med rötterna i vetenskap och forskning vid Lunds universitet. Företaget fokuserar på att utveckla innovativa livsmedel med hjälp av potatisen och deras patenterade emulsionsteknologi. Deras växtbaserade drycker säljs i butiker i Sverige, Storbritannien och på Irland. Varumärket ägs av Veg of Lund.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.