Ica-gruppen tappar i förhållande till sina konkurrenter. När man redovisar sin rapport för andra kvartalet 2022 konstaterar man att ett högt inflationstryck och en fortsatt ”makroekonomisk osäkerhet” präglat kvartalet.
Omsättningen ökade med 6,7 procent till 34 578 miljoner kr under kvartalet och vinsten steg med 5,9 procent.
Det är främst Apotek hjärtat och Ica-banken som ligger bakom den ökade vinstnivån.
Icas butiksförsäljning var däremot svagare än marknaden som helst och marginalerna sjönk i den delen jämfört med motsvarande kvartal året innan.
Samtidigt fortsätter försäljningen på nätet att minska även om den fortfarande är dubbelt så stor som innan pandemin.
– Vi befinner oss i ett utmanande läge som inte ser ut att lätta under den närmaste tiden. Snarare har vi ännu inte sett de fulla effekterna av fortsatt pressade värdekedjor, räntehöjningar och en stigande inflation, konstaterar Ica-gruppens vd Per Strömberg.
– För Ica-gruppens del utmanas vi under kvartalet av höjda kostnader och minskade volymer i vår dagligvaruverksamhet. Trots det lyckas vi som bolagsgrupp att växa både omsättning och resultat vilket visar styrkan i att vara just en grupp, tillägger han men konstaterar samtidigt att ”kostnadsutvecklingen påverkar hela vår verksamhet, våra leverantörer samt våra kunder”.