En av de centrala punkterna i Max Burgers marknadsföring har länge varit påståendet att man har Sveriges godaste burgare.
Där har man lutat sig mot en undersökning från Capacent och för att säkra greppet har man sedan juni förra året ”Max – Sveriges godaste burgare” som varumärkesregistrerat.
Nu utmanas man av nykomlingen Bastard Burgers, som i sin nya kampanj saluför budskapet att det istället är de som har Sveriges godaste burgare.
– Magstarkt att ta patent på ett sådant påstående och försöka få ensamrätt, säger Bastard Burgers vd Simon Vanler till Resumé om Max försök att få monopol på begreppet.
Bastard Burgers grund till påståendet om sina egna burgare som Sveriges godaste är en undersökning som man nyligen låtit genomföra.
Den senaste undersökning Max lutar sig mot uppges vara från 2019.
Bastard Burgers testar nu Max varumärkesskydd genom bland annat reklam på TV4 sedan förra veckan.
– Vi ville testa om Max hade fog för att kalla sig Sveriges godaste burgare och om resultaten såg likadana ut om vi beställde en undersökning. När man beställer den här typen av undersökningar så finns det ofta ett syfte och resultatet blir därefter. Det handlar kanske inte om att opartiskt ta reda på vilken produkt som är bäst. Max har sagt att de har Sveriges godaste burgare i 10-15 år och under den här perioden har det hänt väldigt mycket på marknaden för hamburgare i Sverige, säger Simon Wanler.