Både Järnaglass och Alvestaglass startade som småskaliga, lokala glassproducenter i Sverige, men sedan de förvärvades av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB har produktionen successivt flyttats utomlands. Först gick tillverkningen till en annan svensk fabrik, sedan till Litauen och slutligen till Nederländerna. Trots detta förblir referenser till den ursprungliga svenska tillverkningen framträdande i varumärkeskommunikationen.
Konsumenter känner sig vilseledda
Björn Bernhardson, verksamhetsledare och medgrundare av Äkta vara, kommenterar resultatet:
”Det är uppenbart att många konsumenter känt sig lurade. De tror sig köpa en lokalproducerad glass, men i verkligheten har produktionen flyttat utomlands. Har man ett ortsnamn eller något som anknyter till ett visst ursprung i namnet, så har man ett större ansvar gentemot konsumenterna.”
En av de frågor som upprört mest är att tillverkningsplatsen endast anges i en liten text på förpackningens baksida, medan reklam och kommunikation på hemsidor och sociala medier fortfarande lyfter fram varumärkenas svenska historia. Exempelvis marknadsförs Järnaglass med budskapet ”Genuint glasshantverk sedan 2008”, trots att ingredienser och tillverkningsprocessen nu är helt annorlunda.
Förändringar i ingredienser och produktionsmetoder
Det är inte bara ursprunget som fått kritik, utan även produktens innehåll. Bland annat har mjölken i Järnaglass vaniljglass bytts ut mot skummjölk och skummjölkspulver, vilket ytterligare bidragit till anklagelser om att kvalitén inte längre motsvarar det som konsumenterna förväntar sig.
Stort engagemang kring Årets Matbluff
Antipriset Årets Matbluff har delats ut av Äkta vara sedan 2015 och har blivit en viktig temperaturmätare på vad som upprör konsumenterna. I år var engagemanget rekordstort, med hela 405 nomineringar och 24 352 avlagda röster. Bland finalisterna fanns även Mutti Pizza Sauce Classica, Gevalia Ebony och Milea, ICA Pasta Tortellini Ricotta & Spenat samt AXA Gold Fruit Müsli.
Det faktum att så många konsumenter engagerar sig visar att öppenhet och transparens är viktigare än någonsin. Frågan är nu hur branschen kommer att svara på den tydliga signalen från kunderna.