Marknadschef för varumärke och portfölj, Christina Arnell, på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige förklarar: ”Vi ser att det finns ett ökande behov av variation, både i form av ingredienser och funktion, beroende på vad konsumenten söker vid olika tidpunkter och situationer. Därför satsar vi på att bredda vårt utbud av drycker som passar alla smakpreferenser.”
Coca-Cola i Sverige har nyligen lanserat nya produkter som möter olika konsumentbehov, exempelvis Coca-Cola Zero Sugar Koffeinfri, för de som vill ha den klassiska smaken utan koffein. En annan nyhet är Coca-Cola Zero Sugar Cherry, som nu finns bredvid det populära sockerfria Vanilla-alternativet.
Företaget fortsätter att anpassa sin portfölj för att följa nya trender och lyssna på konsumenternas behov. ”Trenden går mot mer medvetna val, och vi ser att behovet av att erbjuda både sockerfria och sockerhaltiga alternativ är starkare än någonsin”, säger Arnell.
Mindre socker i hela portföljen
Förutom att lansera nya smaker har Coca-Cola också arbetat för att minska sockerhalten i sina klassiska drycker. Till exempel har Sprite och Fanta fått uppdaterade recept där mängden tillsatt socker har minskat avsevärt. Fanta Orange Regular har exempelvis sett en sänkning på över 40 procent.
”Försäljningen av sockerfria drycker ökar kontinuerligt. Mer än hälften av all läsk som säljs i Sverige är nu sockerfri, och 50,1 procent av Coca-Colas totala dryckesvolym består av lågkalori- eller kalorifria alternativ”, berättar Arnell.
Målet för Coca-Cola i Sverige är att bidra till att minska sockerkonsumtionen i landet. Branschen har redan överträffat sitt mål om att minska mängden tillsatt socker med 15 procent från 2019 till 2025, och har istället lyckats minska sockret med hela 28 procent mellan 2019 och 2023.
Sammanfattning
Coca-Cola i Sverige fortsätter att bredda sitt sortiment för att möta konsumenternas efterfrågan på fler valmöjligheter, från sockerfria alternativ till uppdaterade recept på klassiska favoriter. Denna strategi går i linje med den växande trenden där medvetna val står i centrum, samtidigt som företaget fortsätter att bidra till en minskad sockerkonsumtion.