Orklas varumärke Gevita byter till förpackningar av återvunnen plast vilka enligt Orkla är 80 procent mer energieffektiva än de gamla förpackningarna.
Orklas varumärke Gevita, som gör kosttillskott med vitaminer och mineraler, får ny förpackning av återvunnen plast.
Enligt Orkla innebär det cirka 80 procent mer energieffektiva förpackningar jämfört med de gamla.
– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter. Samtidigt kan särskilt plastförpackningar ha en påverkan på miljön och klimatet, konstaterar Jenni Nordin hos Orkla care Sverige.
– Därför är vi väldigt stolta över att nästan hela sortimentet av kosttillskott nu har dessa nya burkar av återvunnen plast. Ledordet genom hela utvecklingsprocessen har varit att förpackningen ska vara så klimatsmart som möjligt, tillägger hon.
De nya burkarna består av 100 procent återvunnen plast (R-PET) och har även gjorts tunnare för att minska materialåtgången och genomskinliga för att underlätta återvinningen.
Burkarna får också nya etiketter, nu gjorda av biobaserad plast. Locken är dock till en början fortfarande av vanlig plast, då de kvalitetskrav som ställs på locken inte ännu uppnåtts med andra material.
– I framtiden skulle vi vilja se ett slutet återvinningssystem för den här typen av förpackningar, precis som det finns för saft- och läskflaskor av PET. Med ett smart cirkulärt system för plastförpackningarna minimeras påverkan på miljö och klimat, säger Jenni Nordin.