Italienska Valsoia köper Swedish Greenfood Company och satsar på att expandera på svenska marknaden utifrån 30 års erfarenhet av veganska produkter.
Företagsköpet, där Valsoia tar över Swedish Greenfood Company från tidigare ägaren, nederländska Green Pro International, har pågått sedan i juli då Valsoia offentligt proklamerade planerna.
I tisdags blev det publikt i Sverige där representanter för det börsnoterade italienska företaget fanns på plats i Stockholm.
– Detta förvärv kommer att göra det möjligt för Valsoia att stärka utvecklingsplaner i europeiska länder och i synnerhet på den svenska marknaden där segmentet grönsaksalternativ har utvecklat konsumtionen för ett värde av 4,1 miljarder SEK (2020), var kommentaren i en italiensk nyhetsbyråtext kring affären.
Pia Andersson, som arbetat i företaget sedan 2017, fortsätter nu som ansvarig för verksamheten i Sverige och ser fram emot att utveckla Valsoias närvaro i Sverige och i dagligvaruhandeln.
– Valsoia har 30 års erfarenhet av kvalitativ vegansk produktion kombinerat med det höga kvalitetskrav italienarna alltid ställt på mat och råvaror och den kombinationen tror vi är central, säger Pia Andersson till Butikstrender.
– Det som är unikt med Valsoia är att företagets sortiment i stort täcker allt behov och lägen där veganska alternativ är viktiga, påpekar hon.
– Det handlar om ett sortiment från frukost till måltidslösningar, snacks och bakning och fram till njutningar som glass och annat, utvecklar Pia konceptet.