E-barometern från Postnord visar att e-handeln fortsätter att växa kraftigt och att den utvecklingen fortsatt under maj månad 2020.
77 procent av svenskarna totalt e-handlade under maj och andelen ökar i flera ålderskategorier.
– E-handeln har stabiliserats på en ny nivå och växte med 36 procent i maj, jämfört med samma månad 2019. Detta trots att många konsumenter planerar att handla mindre under 2020, där den vanligaste orsaken är att de planerar att vara hemma mer, säger Carl-Fredrik Teder som är detaljhandelsanalytiker hos Postnord.
Även antalet e-handlade varor per konsument har ökat under coronamånaderna och även denna siffra tycks ha stabiliserats på en ny nivå med 2,9 försändelser i genomsnitt senaste 30 dagarna.
Andelen av konsumenterna som e-handlat fyra eller fler varor under de senaste 30 dagarna har gått från 19 procent i januari till 27 procent i april och maj.
En femtedel av de äldre har börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott.
– Det är helt tydligt att den fysiska distanseringen gett effekt på konsumenternas köpbeteenden och att tendenserna verkar hålla i sig. Nya grupper äntrar också e-handeln. Till exempel visar rapporten att kvinnor i åldersgruppen 65-79 år nu e-handlar i lika stor utsträckning som män i åldern 18-29 år, nämligen 69 procent i respektive grupp, säger Carl-Fredrik Teder.