Det beslutsfattarna vill få slut på är det vilseledande i exempelvis att butiker höjer priset kort innan en rea för att sedan sänka det och därmed påskina en större rabatt än vad det egentligen rör sig om.
1 september kommer en ny lag som, bland annat, ska göra den typen av agerande olagligt.
Statistik som prisjämförelsesajten Prisjakt sammanställt visar att många butikers rea-erbjudanden är vilseledande på olika sätt.
Nu kan det snart vara slut med vissa av de avarterna.
När den nya lagen kommer gäller nya regler för hur erbjudanden får presenteras. Istället för det senaste priset, ska det lägsta priset under de 30 dagarna innan rean visas.
– Mer än vart tredje erbjudande som finns på vår sajt just nu har hög risk att bli olagligt från första september, säger Carl Lindholm, PR-chef hos Prisjakt till svt.se
Diskussionen om falska reor har intensifierats under senare år, hävdar Lindholm som tror att utvecklingen mot mer handel online, med frekventa prisjusteringar, kan vara en stark orsak.
– Butiker ändrar priser miljontals gånger per dag numera. Det har bidragit till att vissa butiker omedvetet gör fel. Det finns också butiker som medvetet gör fel. När konkurrensen blivit hårdare har man behövt ta till fulknep, säger Lindholm.