Västerbottensost är Sveriges mest och bäst omtalade varumärke i dagligvaruhandeln, enligt Yogov som rankar vår syn på varumärken. Flera gånger de senaste åren med Västerbottensost i topp.
När Yougov nu undersökt de varumärken i svensk dagligvaruhandel som de svarande hört mest positivt om placerar sig Västerbottensost som etta.
– Att Västerbottensost fått denna fina utnämning skapar en otrolig stolthet och arbetsglädje för alla oss medarbetare och våra norrländska mjölkbönder. Det är vi oerhört tacksamma för, säger Maria Forsner som är varumärkesansvarig för Västerbottensost.
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Efter det har generationer av ostmästare fört hantverket vidare.
Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på mejeriet i Burträsk.
Yougovs brandindex mäter både svenska och internationella varumärken och de senaste årn har Västerbottensost placerat sig i topp i flera av Yougovs mätningar.
Det har till exempel handlat om Sveriges bäst rekommenderade varumärke, Sveriges mest positivt omtalade varumärke och Sveriges starkaste varumärken.