Uppsala-företaget Havredals ökar sin försäljning av havredryck kraftigt och konstaterar att ett av skälen är kritiken mot marknadsledande Oatly.
Oatly har varit medias darling ett antal år men har gått på flera smällar PR-mässigt det senaste året.
Det gällde i första omgången en kritik mot mjölk och Arla som slog bakut, fortsatte med kritik mot att man har ett kinesiskt företag som största ägare och senast att man säljer en del av bolaget till Blackstone, som kritiserats hårt för sin klimatnegativa verksamhet och attityd på fastighetsmarknaden.
I februari i år lanserade Havredals sin första produkt i kategorin havredryck i ett antal Ica-butiker i Uppsala.
Man har sedan utvidgat och idag säljer dess produkter i drygt 60 butiker i Stockholm, Uppland, Västmanland och Halland och ska nu lanseras i Malmö och online.
– Det har varit medvind från början, men den senaste månaden har intresset varit enormt. Det beror delvis på kritiken mot marknadsledande Oatly och samarbetet med Blackstone, säger Havredals vd Per-Johan Thörn i ett pressmeddelande.
– Många kaféer och livsmedelsbutiker ser sig om efter alternativ, och vi är den enda svenska fristående aktören, påpekar Thörn.