Livsmedelsbolaget Upfield inför nu en klimatmärkning på förpackningar för varumärken som Flora, Becel och Pro active.
Klimatmärkningen påbörjas under början av hösten och vid slutet av 2021 ska runt 100 miljoner förpackningen vara klimatmärkta.
Ambitionen är att hjälpa konsumenterna till sunda beslut när det gäller att välja livsmedel utifrån klimatpåverkan, resonerar företaget.
– Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu, Uppfields talesperson Jeanette Fielding.
Upfield säger att man låtit schweiziska Quantis bedöma klimatpåverkan på de aktuella produkterna.
Enligt en publicerad studie ska företagets växtbaserade margariner i genomsnitt ha 70 procent lägre klimatavtryck, använda hälften så mycket vatten och uppta två tredjedelar mindre mark än mejeriproducerat smör.