Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del i satsningen.
Både Tex Mex och växtbaserat är kategorier som växer kraftigt i Europa och Paulig satsar på internationell expansion inom båda kategorierna. Paulig är redan Europas ledande Tex Mex-företag medan Sverige fortfarande är företagets största Tex Mex-marknad.
Nu satsar Paulig på att göra det växtbaserade proteinet Pulled Oats till en internationell succé. Det är producerat helt utan genetisk modifiering eller tillsatser, vilket gör att klimatpåverkan är minimal. Pulled Oats har varit framgångsrikt i födelselandet Finland.
Henrik Samuelson på Paulig påpekar i ett pressmeddelande att ett företag behöver ha ett högre syfte med till exempel hälsosammare produkter, mindre matsvinn och snällare förpackningar.
Paulig har funnits i över 140 år och idag har familjeföretaget över 2 000 medarbetare och produkter som säljs i över 30 länder.