BabyMocs är det första veganska märket för barnskor i Europa. Företaget drivs av Frida Grundström som byggt hela företaget på idéer om klimatsmart tillverkning, marknadsföring och handel, enligt en pressrelease.
Hon arbetar nu för att kunderna inte ska handla BabyMocs produkter i Babymocs egen butik om det finns återförsäljare som ligger närmare, för att det är bra för både miljön och företagets relationer till sina återförsäljare, som man påpekar.
Nu är målet är att växa genom smarta, digitala affärer.
– Själva projektet startade 2018 när jag fick idén att göra något med ananas som råvara. Många vänner hade fått barn så jag provade att lägga en mindre beställning på barnskor av ananasfiber via en webbsida, berättar Frida Grundström.
– Det jag inte förstått var att jag köpte av en fabrik och de tyckte jag lade litet väl låga ordervolymer. Jag tog dem på orden, gjorde en omvärlds- och behovsanalys och såg att det inte fanns så mycket veganska barnprodukter.
– Vi tog fram en provkollektion och började sen sälja via nätet. På en mässa 2019 fick jag bra respons, men många undrade vart de kunde besöka oss i en fysisk butik. Så jag skaffade jag en popup butik för en helg på Södermalm, men det blev så väl mottaget av våra kunder att vi stannade kvar i samma lokal i 2,5 år, säger Frida.
När det gäller marknadskommunikation så arbetar men med nästan enbart Instagram men ska även börja med Tiktok.
– Sedan jobbar vi mycket med att hålla en nära kontakt med de som lägger beställningar på vår webbplats, vi försöker kommunicera i så många led vi kan om våra lokala återförsäljare så att våra kunder hittar till sina lokala butiker och kan köpa skorna där istället.