Försäljningen på Systembolaget stiger i spåren av coronakrisen – men ändå tyder allt enligt bolagets ledning på att svenskarna inte dricker mer. I volym räknat sålde visserligen Systembolaget sju procent mer under första kvartalet i år och under mars månad, när coronakrisen slog till på allvar, var ökningen hela tio procent.
Det här beror enligt Systembolagets vd Magdalena Gerger, inte på att svenskarna dricker mer utan har två helt andra förklaringar.
– Gränserna har stängts mot Danmark och Tyskland. Och restaurangförsäljningen har rimligtvis fallit i från, säger hon till TT.
Vi dricker helt enkelt mer hemma och möjligheten att smita från skatten genom att handla alkoholen i Danmark och Tyskland har stängts. Samtidigt har kundbeteendet ändrats, enligt Gerger.
– De kommer mer sällan, och köper lite mer. Man kommer tidigare på dagen, och tidigare i veckan, säger hon i samma intervju. Enligt en Sifo-undersökning Systembolaget låtit göra har 83 procent av de som svarat inte upplevt att de ändrat sina dryckesvanor, 6 procent har ökat något medan 9 procent säger sig dricka mindre.
Fakta/Såld volym per dryck
Dryck | Kvartal 1 2020 | Kvartal 1 2019 |
Sprit | 4 737 | 4 327 |
Vin | 46 278 | 43 224 |
Starköl | 55 225 | 51 872 |
Cider och blanddryck | 3 856 | 3 574 |
Alkoholfritt | 550 | 600 |
Totalt | 110 646 | 103 597 |
Volym i 1000-tals liter | ||
Källa: Systembolaget |