Tre av tio svarande handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott.
Det är de centrala punkterna i Postnords kvartalsrapport E-barometern för andra kvartalet 2020.
– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla av rädsla för viruset. menar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.
Den kommande rapporten E-barometern Q2 sammanfattar årets andra kvartal. Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig.
Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) har 44 procent av de som svarat börjat handla nya typer av varor.
Fakta/Tre centrala punkter ur E-barometern Q2 35 % av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter på nätet på grund av coronapandemin, 44 % i den äldsta konsumentgruppen (65-79 år). 3 av 10 svarande handlar mer på nätet sedan pandemin startade. 6 av 10 svarande undviker att gå in i fysiska butiker på grund av pandemin.