En nyligen genomförd undersökning av Verian, på uppdrag av ICA Gruppen i samarbete med Ung Företagsamhet Sverige, avslöjar att fyra av fem unga i åldrarna 16-28 år anser att entreprenörer är viktiga för sina närområden. Undersökningen betonar vikten av att lyfta och skapa fler entreprenöriella förebilder för att främja en positiv företagskultur och stärka samhällsgemenskapen.
”Ung Företagsamhet har arbetat med att lyfta fram vikten av lokalt entreprenörskap under många år och det är glädjande att unga verkar dela denna bild.” – Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet
Enligt undersökningen uppskattar 80 procent av respondenterna entreprenörers roll i sina närområden, medan tre av fyra anser att Ung Företagsamhet bidrar till att skapa nya entreprenörer. Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet, understryker vikten av att öka antalet unga entreprenörer och betonar behovet av att utvidga tillgången på förebilder inom entreprenörskap, inklusive både kända teknologiprofiler och lokala entreprenörer som ICA-handlare och hantverkare.
För ICA Gruppen är entreprenörskap och lokal samhällsengagemang centrala värderingar. Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen, påpekar att ICA-butikerna inte bara är affärer utan också viktiga knutpunkter och arbetsplatser för unga i lokalsamhället.
Undersökningen visar också att endast 22 procent av de tillfrågade unga ser sig själva som entreprenörer. För att öka denna siffra och främja entreprenörskap bland unga är det avgörande att erbjuda möjligheter till praktisk erfarenhet och förebilder redan från tidig ålder.