Under tisdagen presenterade Sweden food arena livsmedelssektorns gemensamma agenda för innovation och forskning.
Näringen är beredd att satsa upp till 400 miljoner kr förutsatt att det offentliga matchar investeringen. Målet är att inom 10 år lansera innovationer värda minst en miljard euro, kraftigt öka exporten och skapa 50 000 nya jobb.
Sweden food arenas innovations- och forskningsagenda ”Svensk livsmedelssektor – framtidens hållbara näring” presenterades på ett öppet webbinarium under tisdagen.
Bland annat medverkade landsbygdsminister Jennie Nilsson och agendan ska ses som näringens besked om hur en riktad satsning på livsmedel i höstens forskningspolitiska proposition stärker den svenska livsmedelskedjan.
– Livsmedelssektorn glöms tyvärr ofta bort när man pratar tunga industrigrenar trots att svensk livsmedelssektor är en viktig industri i Sverige, konstaterade Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel som är en av finansiärerna bakom Sweden food arena.
– Det vill vi ändra på och med livsmedelskedjans gemensamma satsning på innovation och forskning ökar förutsättningarna att stärka branschen ytterligare och skapa tillväxt. Nu hoppas vi på samma fokus från statligt håll, tillade Brynell.
Innovations- och forskningsagendan utgår från näringens möjligheter och behov och tar sig an några av livsmedelssektorns största utmaningar som konkurrenskraft, hållbarhet, tillväxt samt hälsa. Sweden food arena har sedan tidigare satt upp fyra mål för livsmedelsbranschen det kommande decenniet. – När nu branschen själv tagit fram en behovsstyrd forskningsagenda finns alla förutsättningar att både öka och stärka den svenska livsmedelssektorn, säger Charlotta Szczepanowski som är dagligvaruhandelns representant i Sweden food arenas forskningsråd.