Vill flerdubbla sitt växtbaserade sälj

Vill flerdubbla sitt växtbaserade sälj
Foto: Orkla

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Livsmedelsjätten Orkla vill flerdubbla sin försäljning av växtbaserat till år 2025. Svenska ärtor och Eslövs-fabriken får nyckelrollerna i satsningen.

Livsmedelsjätten Orkla vill flerdubbla sin försäljning av växtbaserat till år 2025. Svenska ärtor och Eslövs-fabriken får nyckelrollerna i satsningen.

Från 865 miljoner kr under 2021 till 3 miljarder kr 2025. Det är den väg som Orkla vill gå och det mål man nu förklarar sig sikta emot när det gäller försäljningen av växtbaserat.
Orkla vill få klimatmedvetna konsumenter att ändra sin kost och gör det med en satsning på svenska ärtor.

Orklas svenska försäljning av växtbaserade produkter landade i fjol på 400 miljoner kronor, en ökning med drygt 30 procent.
I den andelen ingår inte ”ordinarie” livsmedel inom grönsaker och icke-animaliska råvaror utan enbart produkter där köttet ersatts av ett växtbaserat protein.

För hela Orkla-koncernen var motsvarande belopp 865 miljoner kr och det är det beloppet man nu vill flerdubbla till 2025.

Orkla startar för satsningen ett nytt affärsområde, Orkla alternative proteins och siktar på att även köpa upp bolag, precis som man gjort med Anamma i Sverige och Naturli i Danmark tidigare.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.