Coca-Cola european partners har lanserat en klimatstrategi där ambitionen är att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan om 20 år.
Coca-Cola european partners (CCEP) lanserar nu en koncernövergripande klimatstrategi med målet att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan till 2040.
I Sverige planeras produktionsanläggningen i Jordbro bli klimatneutral inom vad Coca-Cola kallar ”en snar framtid”.
– Klimatförändringarna är allvarliga och berör oss alla. Som en stor aktör i dryckesindustrin har vi ett ansvar att bidra till en bättre framtid, säger Sofie Eliasson Morsink, som är vd för CCEP i Sverige.
– Mellan 2010 och 2019 minskade vi utsläppen i vår värdekedja med 30,5 procent. Den nya klimatstrategin bygger vidare på vårt arbete det senaste decenniet, tillägger hon.
– Storheten i strategin ligger i att hela koncernen fokuserar på de indirekta utsläppen som är svårast att påverka. För att uppnå långsiktig och storskalig förändring krävs nära samarbeten med våra kunder och leverantörer, sammanfattar Eliasson Morsink.