Vill öka kunskapen om plast

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om matförpackningar i plast. Det handlar om ett flerårigt projekt.

Lidls satsning sker under namnet Lidl future initiatives och i det delar man upp pengar till olika framåtsyftande satsningar.
I Karlstad är det forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, som får drygt 3,8 miljoner kr för ett nytt forskningsprojekt kring transformativ förpackningsdesign.

Syftet med projektet är att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar i plast.
– Vi vill bidra till att råda bot på den förvirrade debatten om plastförpackningar genom att utveckla ny kunskap och skapa en guide för hur man kan välja förpackning som har mindre påverkan på miljön totalt, säger Helén Williams, docent i miljö- och energisystem och projektledare för det nya projektet.

– Vi behöver medvetandegöra förpackningens funktioner och förstå hur dessa bidrar till att minska matsvinnet – ett minskat matsvinn är nödvändigt för att vi ska klara utmaningar med minskad klimatpåverkan från livsmedelssektorn, tillägger hon på kau.se.
Det nu aktuella projektet ska pågå under tre år.

 

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.