I mitten av mars drabbades Sveriges näringsliv av den värsta ekonomiska katastrofen i modern tid. Regeringen har sedan dess satt in en lång rad stödåtgärder, konstaterar Livsmedelsföretagen i ett nytt utspel. Där konstaterar man att man inte anser att åtgärderna räcker för att rädda de mindre livsmedelsproducenter som över en natt förlorade stor del av sin försäljning. Man vill se ytterligare åtgärder från samhällets sida.
− Att som företag tappa 50–90 procent av försäljningen är egentligen inget man överlever. Det är en total katastrof. Att fler företag inte redan gått i konkurs beror dels på regeringens stödåtgärder, dels på företagens och deras anställdas kreativitet, flexibilitet och jäklar anamma, menar Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman (bild).
– Men tre månader in i krisen har många småföretag nått vägs ände. Man har gjort och testat allt, och för en del återstår bara konkurs. För andra handlar det om att komma tillbaka på fötter, få tillbaka framtidstron och våga börja återanställa permitterad personal, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
För att rädda de hårdast drabbade företagen, småproducenterna, vill man se ytterligare insatser som man menar måste sättas in omgående.
Livsmedelsföretagens bedömning är att åtgärderna med störst potential att hjälpa företagen att överleva den mest akuta krisen och börja ny- och återanställa är sänkta arbetsgivaravgifter året ut, utökat omställningsstöd samt kontrollavgifter i nivå med övriga EU.