Plattformen Turnr vill ge e-handlare möjlighet att vid retur hitta nya köpare. 23 april inleder man samarbetet med Premo på distributionssidan.
Turnr är en ny teknisk plattform med ambitionen att göra det möjligt för e-handelsföretag att hitta en ny köpare inom samma upptagningsområde vid returer.
23 april sparkar man igång ett samarbete med Premo som är morgontidningarnas distributionsföretag i Stockholms-regionen.
Tanken är att returer inom e-handeln – via Turnrs plattform – ska kunna säljas igen till kunder i samma närområde.
De tre grundarna – Daniel Mattebo, Linus Robertsson och Mattias Geser – fick idén när de arbetade hos Trustly.
Man har sett hur returer blivit ett allt större problem för e-handeln, inte minst av miljöskäl.
För e-handelsföretagen är det dessutom en källa till ökade kostnader och sämre affärer och nu vill alltså Turnr göra något åt problemet.
– Vi har följt e-handeln och sett från kunder vi varit i dialog med hur debatten om returer vuxit sig allt starkare. Vi fick till exempel data presenterat för oss från en kund, inom fast fashion, som visade att 14 procent av de paket de skickade ut aldrig ens hämtades upp, utan i stället skickades på en 250 mil lång resa till Baltikum. Det var en ögonöppnare för oss att “ok, är det så här det funkar”, säger Daniel Mattebo till dagenslogistik.se.