Med nio finalister och en högklassig jury, inklusive experter som trendforskaren Hanni Rützler och vetenskapsmannen Dr J. Daniel Dahm, var konkurrensen hård. Men det svenska företaget OMG plantbased Food AB stack ut och vann priset i kategorin Food & Beverages för deras växtbaserade produktsortiment ”Oh Mungood!”.
Det banbrytande konceptet fokuserar på mungbönan, en traditionell ingrediens i det vegetariska köket som här används på ett nytt och innovativt sätt. Med enbart rena ingredienser från ekologiskt jordbruk och utan tillsatser, gluten, laktos eller soja, erbjuder Oh Mungood enkla och hälsosamma alternativ utan att kompromissa med smaken.
Lisa Laurell, medgrundare och varumärkesansvarig på Oh Mungood, uttrycker sin glädje över att vinna priset och betonar vikten av att företaget, trots sin beskedliga storlek och drivet av två kvinnor, har lyckats slå sig in på den globala marknaden:
”Det betyder otroligt mycket för oss att få ta del av detta hedervärda pris i Tyskland som är en marknad som vi precis entrat och tror väldigt mycket på. Dessutom med så hög konkurens som med Juicy marbels och Garum project som gör det så otroligt bra på en global nivå. Att “lilla bolaget” från Sverige som drivs av två kvinnor kan få ta denna plats på podiumet är ett kvitto för oss att det vi kämpar och tror på faktiskt fungerar även på en global marknad.”
Vinsten för Oh Mungood i Tyskland, en marknad de nyligen har börjat utforska, visar på företagets potential och framgång på internationell nivå, trots den hårda konkurrensen från andra företag som Juicy Marbles och Garum Project.
INTERNORGA Future Award hyllar innovation, hållbarhet och kvalitet inom foodservice-branschen, och Oh Mungoods seger är en inspirerande bedrift som visar på vad passion, mod och visionära idéer kan åstadkomma.