ICA har samarbetat med Visual Art sedan 2008. Tillsammans har man arbetat för att inspirera och förenkla människors vardag genom digital kommunikation i butik. Nu väljer ICA att förlänga partnerskapet med ytterligare fyra år, till ett värde av 300 miljoner kronor.
Likt tidigare innebär avtalet att Visual art tillhandahåller Icas digitala skärmar i butik. Man kommer även att fortsätta utveckla sitt avancerade CMS-system som bland annat kan automatisera erbjudanden på egen hand. Detta för att sälja mer och samtidigt förenkla administrationen för handlarna.
– Ica består av fria handlare vilket ställer höga krav på flexibel marknadsföring. Med handlarnas egenprissättning och kampanjer på både central, profil-och butiksnivå måste handlarna enkelt kunna hantera sin butikskommunikation. Därför har vi tillsammans utvecklat ett CMS som möjliggör för handlaren att både skapa och styra innehållet i sina skärmar via en app. En funktion som vi ständigt utvecklar efter handlarens behov, säger Linda Lager, kanalansvarig hos Ica.
Visual art kommer även att fortsätta leverera digitala kommunikationsstrategier till ICA som idag har 1300 matbutiker landet över.
Produktion av matinspiration har tidigare legat i den egna designstudion men detta är en del som man nu bygger en egen funktion för på Ica.
– Vårt samarbete har omfattat en helhetslösning med allt från leverans av hårdvara till strategi och innehållsproduktion. Jag är oerhört stolt över att vi får fortsätta arbeta med ett av Sveriges starkaste varumärken och deras otroligt proffsiga medarbetare. Tillsammans blir vi pionjärer inom Digital Signage, säger Pontus Meijer, affärsområdeschef på Visual Art.