Hälsokostföretaget Vitalplus har anmälts till Konsumentverket av 369 konsumenter och orsaken är, enligt kunderna, otydlighet i företagets erbjudande.
Hälsokostföretaget Vitalplus grundades 2009 och har anmälts till Konsumentverket sammanlagt 369 gånger av konsumenter, skriver ehandel.se.
Orsaken till anmälningarna är att det ”inte framgår tillräckligt tydligt” att man tackar ja till en prenumerationstjänst och inte till ett enskilt köp av en produkt, menar anmälarna.
Nu har Konsumentverket slagit fast att Vitalplus, det vill säga ägarföretaget Tradecom Scandinavia, ska lämna en ”klar och begriplig information” till kunden via telefon innan ett distansavtal ingås och i det samtalet ska information om avtalets bindningstid anges.
Följer inte företaget Konsumentverkets beslut finns ett vite på 500 000 kr som man tvingas betala om man bryter mot föreläggandet.
Tradecom Scandinavia AB omsatte under 2019 34,5 miljoner kr och hade då en vinst på drygt 600 000 kr, skriver ehandel.se.