Willys och Hemköp satsar på SAO-jobb – ger unga en fot in i arbetslivet

Foto Axfood

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Axfoodkedjorna Willys och Hemköp tar nu ett nytt grepp om ungas arbetslivserfarenhet genom att erbjuda Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO). Istället för traditionell PRAO, där elever jobbar oavlönat i några veckor, får ungdomar i utsatta områden nu möjlighet till avlönade, anpassade arbeten under en längre period.

Syftet? Att skapa vägar in i arbetslivet och öka studiemotivationen för ungdomar som saknar etablerade nätverk.

– Willys är och ska vara en del av hela Sverige. Vi finns i flera av de områden som betraktas som utsatta, och vi kommer att öppna nya butiker i ännu fler. För oss är det självklart att vi vill ge fler unga i de här områdena en väg in i arbetslivet, säger Willys vd Nicholas Pettersson.

Willys vd Nicholas Pettersson | Foto Pressbild

Genom SAO-jobben får elever i årskurs 8 en anställning där de arbetar två timmar i veckan med riktiga, men anpassade arbetsuppgifter. Det ideella initiativet ”Nästa Generation Sverige” har utvecklat modellen i samarbete med skolor och arbetsmarknadens parter, och allt sker enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer för ungas arbete.

Initiativet är inte bara en insats för samhället utan också en strategisk försäkran om att framtida generationer får upp ögonen för dagligvaruhandeln som arbetsplats.

En fot in i branschen

– Med det här initiativet vill vi på Hemköp hjälpa ungdomarna att få in en fot i arbetslivet, bygga nätverk och skapa ett cv inför framtiden. Dessutom lär de känna en bransch där det finns goda möjligheter att utvecklas och växa, säger Shoan Etemadi, vd för Hemköpskedjan.

Shoan Etemadi, vd för Hemköpskedjan | Foto Pressbild

Under våren 2025 startar initiativet med ungefär hundra elever från Väsby skola i Upplands Väsby och S:t Olofsskolan i Sundsvall. De första SAO-jobben erbjuds bland annat på Willys Väsby Centrum och Willys Sundsvall Birsta samt på flera Hemköp-butiker i Stockholm.

Ambitionen är att utvärdera och skala upp projektet nationellt. Willys och Hemköp har butiker i stora delar av Sverige, vilket gör dem lämpliga aktörer för en bredare satsning.

En långsiktig satsning

– På samhällsnivå är vår förmåga att bygga ett samhälle som håller ihop en ödesfråga för Sverige, både för människor och näringsliv. Vi ser att många företag vill engagera sig och bidra mer, och SAO-jobben är mitt i prick. Ambitionen är långsiktig och satsningen är skalbar, säger Caroline Berg, vd för Axel Johnson och initiativtagare till ”Nästa Generation Sverige”.

Caroline Berg, vd för Axel Johnson | Foto Pressbild

För dagligvaruhandeln handlar det här om mer än bara goodwill. Att locka unga talanger, skapa långsiktiga relationer och visa att handeln är en bransch med karriärmöjligheter – det är affärsutveckling på riktigt. Och med tanke på branschens utmaningar inom kompetensförsörjning kan detta mycket väl vara en vinst för alla parter.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.