Willys och Hemköp tar bort plastlock

Arkivbild MostPhotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Willys och Hemköp, två av Sveriges största dagligvarukedjor, genomför nu förändringar i sina förpackningar som en del av ett större initiativ att minska plastanvändningen i linje med EU engångsplastdirektiv. Förändringen rör mejeriprodukter från märket Garant, som nu får en ny design utan plastlock.

Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Dagab, som arbetar med Axfood och Garants förpackningar, förklarar för Göteborgs-Posten att denna förändring är ett svar på konsumenternas och lagstiftningens krav på minskad plastanvändning. Hon påpekar dock att butikerna kunde ha varit tydligare med att kommunicera denna förändring till kunderna, eftersom många har undrat varför plastlocken plötsligt försvunnit. Trots borttagandet av plastlocken betonar Dahlgren att detta inte kommer att påverka priset på produkterna. Det är ett tydligt exempel på hur företagen strävar efter att kombinera hållbarhet med bibehållen produktkvalitet och kundvärde.

Bakgrunden till förändringen
Denna förändring är en del av en större rörelse inom dagligvaruhandeln för att minska plastanvändningen, i synnerhet engångsplast, i enlighet med EUs engångsplastdirektiv. Direktivet syftar till att minska den negativa miljöpåverkan från plast och främja en övergång till mer hållbara förpackningslösningar.

Genom att anpassa sina förpackningar visar Willys och Hemköp ett engagemang för att vara i framkant av denna utveckling, vilket också kan ses som ett steg mot att inspirera andra aktörer inom branschen att följa efter. Medan förändringen kan verka liten, representerar den ett viktigt steg i riktning mot en mer hållbar dagligvaruhandel, och kan mycket väl sätta standarden för framtida förpackningslösningar på den svenska marknaden.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil