Willys lanserar nu sin tjänst Scan & go med skanning och betalning direkt i mobilen och gör det i tre pilotbutiker.
Avsikten är sedan att rulla ut lösningen på bred front under nästa år.
Willys nya tjänst innebär att kunden skannar varorna med sin egen mobiltelefon. Efter avslutad inköpsrunda sker betalningen i appen – via Klarna eller med betalkort – och kunden kan därefter promenera ut ur butiken, utan att stå i kö.
– Att skanna sina varor själv är väldigt uppskattat bland våra kunder. Med Scan & go vill vi erbjuda våra kunder ett smidigt alternativ till självskanning och betalning, säger Willys vd Thomas Evertsson.
– Idag är vi vana vid att använda våra mobiltelefoner i olika vardagliga situationer, så för många kan detta bli ett lättillgängligt sätt att korta ner inköpstiden. På sikt kan det här också bli ett sätt för oss att erbjuda självscanning även i butiker som inte har andra självskanningslösningar, spekulerar Thomas Evertsson.
Scan & Go är integrerad i Willys befintliga app och blir därmed i pilotbutikerna tillgänglig direkt för alla kunder som har laddat ner Willys-appen.
I veckan lanseras Scan & Go till att börja med i tre Willys-butiker –Elisedal i Göteborg, Sickla i Stockholm och Halmstad Öster.
Planen är att utöka testet till ytterligare ett tiotal butiker senare under hösten för att därefter förfina funktionen innan Scan & go rullas ut på bred front i fler butiker under 2021.