Willys utveckling är ”enastående”

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

”Kraftig tillväxt och ökade marknadsandelar” är Axfoods egen sammanfattning av tredje kvartalet där framförallt Willys utveckling imponerar.

Med bidrag från samtliga verksamheter och en enastående utveckling i Willys fortsatte Axfood att växa betydligt mer än marknaden under det tredje kvartalet. 
Genom särskiljande koncept, investeringar i verksamheten och en god förmåga att möta snabba förändringar är Axfood väl rustat att fortsätta stärka positionen, menar man i presentationen av tredje kvartalet 2022.

– Vi verkar i en tid med hög inflation och en föränderlig marknadsdynamik. Vi vet att många av våra kunder befinner sig i en utmanande situation och vi gör allt vi kan för att säkerställa ett prisvärt och konkurrenskraftigt erbjudande. I takt med att kunderna får mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten och det är tydligt att många söker sig till lågpris och kampanjvaror, säger Klas Balkow, vd och koncernchef, i en kommentar.

 – Vi redovisar en kraftig försäljningstillväxt under det tredje kvartalet där vi tydligt stärker vår position och tar marknadsandelar, vilket lett till en positiv resultatutveckling i kronor räknat. Tillväxten var särskilt stark för Willys som med affärsidén att erbjuda Sveriges billigaste matkasse attraherar allt fler kunder. Men även Eurocash har en stark försäljningsutveckling när nu gränshandeln återhämtat sig. Den fortsatta återhämtningen för butiker i centrala storstadslägen gynnar särskilt Hemköp, och Snabbgross redovisar återigen ett mycket bra kvartal trots höga jämförelsetal, tillägger Balkow.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil