Med bidrag från samtliga verksamheter och en enastående utveckling i Willys fortsatte Axfood att växa betydligt mer än marknaden under det tredje kvartalet.
Genom särskiljande koncept, investeringar i verksamheten och en god förmåga att möta snabba förändringar är Axfood väl rustat att fortsätta stärka positionen, menar man i presentationen av tredje kvartalet 2022.
– Vi verkar i en tid med hög inflation och en föränderlig marknadsdynamik. Vi vet att många av våra kunder befinner sig i en utmanande situation och vi gör allt vi kan för att säkerställa ett prisvärt och konkurrenskraftigt erbjudande. I takt med att kunderna får mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten och det är tydligt att många söker sig till lågpris och kampanjvaror, säger Klas Balkow, vd och koncernchef, i en kommentar.
– Vi redovisar en kraftig försäljningstillväxt under det tredje kvartalet där vi tydligt stärker vår position och tar marknadsandelar, vilket lett till en positiv resultatutveckling i kronor räknat. Tillväxten var särskilt stark för Willys som med affärsidén att erbjuda Sveriges billigaste matkasse attraherar allt fler kunder. Men även Eurocash har en stark försäljningsutveckling när nu gränshandeln återhämtat sig. Den fortsatta återhämtningen för butiker i centrala storstadslägen gynnar särskilt Hemköp, och Snabbgross redovisar återigen ett mycket bra kvartal trots höga jämförelsetal, tillägger Balkow.