Yngre bäst på att behålla köpkraft

Arkivbild Mostphotos
De flesta svenskar har förlorat köpkraft under lågkonjunkturen, men de med digital vana har lyckats bibehålla sin köpkraft bättre genom att prisjämföra och handla mer till kampanjpris. Detta enligt en ny rapport från HUI Research och svenska Amazon.

De som är äldre än 65 år uppger att deras köpkraft minskat mest under föregående år.
Enligt en konsumentundersökning från svenska Amazon har de flesta svenskar upplevt en minskad köpkraft under 2023, delvis på grund av höjda räntor. Den vanligaste beteendeförändringen är ökad prisjämförelse (52%) och att handla mer till rabatterade priser (43%). Yngre konsumenter har klarat sig bättre genom att e-handla mer och utnyttja digitala erbjudanden.
Emma Hernell, VD för HUI Research, förklarar att digital vana underlättar för att hitta de bästa priserna och erbjudandena online, vilket är avgörande i en tid med ansträngda hushållsbudgetar.
-Ett mer digitalt beteende och en större e-handelsvana gör det lättare att göra prisjämförelser och hitta bra erbjudanden. Beteenden och lärdomar som vana e-handelskonsumenter har tagit till sig över tid kommer till nytta när pris blir allt viktigare och hushållsbudgeten mer ansträngd, säger Emma Hernell.

E-handel prioriteras framför lågprisbutiker och second hand
23 procent uppger att de på grund av den sämre konjunkturen ändrat sina shoppingvanor till att e-handla mer än tidigare, vilket är en vanligare åtgärd än att handla mer second hand (17%) eller i lågprisbutiker (16%). Två av tre svenskar uppger dessutom att de sparar pengar i sin hushållsekonomi genom att handla på nätet. Lägre priser har under många år varit en av de främsta drivkrafterna för konsumenter som väljer att handla online.
-Vår rapport visar att en majoritet av svenska konsumenter 18-49 år gjorde fler av sina inköp på nätet än tidigare på grund av det försämrade konjunkturläget 2023. I Prisjakts studie var varorna i genomsnitt 30 procent billigare på nätet än i lågprisbutikerna, ett så betydande belopp att en konsument som övergår från butikshandel till e-handel kompenserar för mer än inflationseffekten, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.

Åldersgruppen 30-49 år utmärker sig som frekventa begagnatköpare
Det finns en tydlig åldersrelaterad koppling mellan reducerad köpkraft och ökad e-handel. De yngre konsumentgrupperna är betydligt mer benägna att vända sig till e-handeln för att hitta de mest konkurrenskraftiga priserna. Det är den grupp som i störst utsträckning gör prisjämförelser, nyttjar rabattkoder och hittar erbjudanden. Detta har lett till att de i högst grad lyckats bibehålla sin köpkraft. Enbart 33 procent av 18-29 åringar upplever att deras köpkraft minskade under 2023, jämfört med 69 procent av de äldsta åldersgrupperna som e-handlar mindre.
-En förklaring är att den äldre gruppen inte har tillgång till de rabatterbjudanden, rabattkoder och attraktiva priser som förekommer på nätet på samma sätt som de yngre grupperna har. De allra yngsta konsumenterna har störst digital vana och det är också bland dem som uppger att de e-handlar mer än tidigare, avslutar Emma Hernell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil