När Zalando lämnar sin rapport för andra kvartalet 2022 är det med en nedgång som man redan tidigare flaggat för.
Omsättningen sjunker med fyra procent och vinsten mer än halveras.
I kronor och ören – eller rättare sagt i euro – handlar det om att Zalandos omsättning andra kvartalet blir 2 623 miljoner euro, fyra procent lägre än de 2 733 miljoner euro man omsatte andra kvartalet i fjol.
Vinsten i form av justerat rörelseresultat hamnar på 77,4 miljoner euro och var motsvarande kvartal förra året 184,1 miljoner euro.
Nu skriver bolaget som väntat att man förväntar sig en tillväxt och ökad lönsamhet under andra halvåret 2022.
Zalando tappade som väntat fart under det andra kvartalet. Omsättningen sjönk med fyra procent och resultatet försämrades.
Som skäl för denna förväntan påpekar man att antalet aktiva kunder växte till över 49 miljoner under andra kvartalet och att lojalitetsprogrammet Zalando plus nu har fler än 1,5 miljoner medlemmar.
– Vår kundbas fortsätter att växa. Vi är fullt fokuserade på vår strategi och gör utvalda investeringar i vår affär för att säkra långsiktig tillväxt, säger co-vd Robert Gentz i en kommentar.
För att minska kostnadsbasen har marknadsföringskostnaden minskat och logistiken effektiviserats, säger företaget.
– Vi är fokuserade på effektivitetsförbättringar och åtgärder för att förbättra marginalerna vilket hjälper oss att stärka vår lönsamhet under andra halvåret. Vår sunda balansräkning gör att vi kan fortsätta att investera i vår plattform och vår infrastruktur för att skapa möjligheter för långsiktig tillväxt, säger ekonomichefen Sandra Dembeck.